Zaterdag 20 juni deden Lise Vinck-Visser en Maria Fernanda Jonkers examen. Beiden leerlingen bij Harmonie St. Cecilia. Lise is geslaagd op altsaxofoon voor het A examen met vijfenvijftig punten, ruim een negen gemiddeld, dus ‘met lof’. Maria Fernanda, ook op altsaxofoon, deed twee examens op één dag. Dat is op zich al een prestatie! Ze is geslaagd voor het A examen met achtenveertig punten, een acht gemiddeld, en voor het B examen met zevenenveertig punten, bijna een acht gemiddeld.

Zes rubrieken

De muziekexamens vonden plaats in Woudrichem. De examinator was Harry van den Bosch, oud fagottist bij de Koninklijke Militaire Kapel. “Het examen bestond uit het spelen van de nodige toonladders en drieklanken, diverse speelstukken op niveau, alsmede een duet met de docent”, vertelt docent Toos Coppens-Geerts, klarinet- en saxofoondocent bij de Chaamse Harmonie. Ook moesten de examenkandidaten een stukje muziek uit het hoofd spelen, voorspelen en naspelen met de docent, improvisatie, prima vista ritme en prima vista melodie. Er werd gelet op toonkwaliteit, techniek, articulatie en frasering. Toos: “Al bij al zes rubrieken waarbij je per rubriek minimaal een zes moet halen om te kunnen slagen. Dat is dus ruimschoots gelukt!” -BvO