Erfgoed verdient het om gekoesterd te worden. En dat doet Buurtschap Bosjannen. Vrijwilligers in de buurt knapten zondag 14 juni het monument voor het Pestkerkhof op.

De mooie plek aan de Boslust is een rustplaats voor vele wandelaars en fietsers. Het monument en twee kruizen ter herdenking van de pestslachtoffers vier eeuwen geleden ligt mooi in het groen. Dat vergt wel het nodige onderhoud zoals onkruid verwijderen, snoeien, schoonmaken et cetera. Gelukkig mag ons dorp blij zijn met lokale vrijwilligers die dit steeds oppakken.

Buurtschap de Bosjannen houden jaarlijks een opschoondag in de buurt. Dit jaar bleken de bankjes op het Pestkerkhof aan vervanging toe te zijn. Zondag 14 juni hebben zij dat opgelost met de nodige mankracht. Was er eerst zorgen over de kosten, kwam het toch allemaal goed. De banken zijn geschonken! Een prachtig gebaar van buurtgenoten: het lokale familiebedrijf voor vele houtoplossingen.

Bezoekers kunnen nu weer jarenlang rustig verpozen op een bankje hier aan de Boslust. En mijmeren over de vele slachtoffers die er in deze streek waren door de pestepidemie van 400 jaar geleden. Het werkelijk kerkhof lag iets noordelijker, midden op de hei, omgeven door bomen. Pastoor Binck herontdekte met de nodige hulp in 1936 de locatie en liet er een monument voor oprichten. In 1987 werd dit monument verplaatst naar een meer toegankelijke locatie aan straat. Ga er eens kijken!

Meer lezen over het Pestkerkhof:

www.alphenserfgoed.nl/pestkerkhof

en in de laatste edities van de Runstoof, periodiek van onze heemkundekring