Heemkunde en archeologie: een saaie boel? Niets is minder waar. Maandag 12 mei mochten we op basisschool De Horizon in Zondereigen een kijkje nemen terwijl de leerlingen van de hoogste twee klassen onder leiding van Vikingen bezig waren met allerlei activiteiten die betrekking hadden op het verleden van hun dorp. In de ochtend in de school, in de namiddag gingen ze op stap naar de Vossenberg om zelf in een akker op zoek te gaan naar archeologische vondsten.

Door Jeanny Wouters

In 2006 organiseerde de heemkundige werkgroep van Zondereigen een eerste archeologische dag voor de leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar van de basisschool ‘De Horizon’ in Zondereigen. Het Vikinggenootschap ESONORM Turnhout heeft vanaf het begin meegedaan; zij bestaan dit jaar 25 jaar meldden ze enthousiast.

Een verrijkende kijk op het verleden

Het enthousiasme en de leergierigheid van de kinderen deed de directie, de leerkracht en de heemkundige werkgroep besluiten deze activiteit tweejaarlijks te herhalen. Archeologische vondsten op Zondereigense akkers en de wetenschappelijke studies hierover bieden een verrijkende kijk op het verleden. “Waar we in 2001 het 750-jarig bestaan van onze gemeenschap vierden op basis van de eerste schriftelijke vermelding ervan, leveren vondsten inmiddels het bewijs van een 70.000-jarig verleden. De voortrekkers van ons archeologisch project hebben baanbrekend werk verricht” zeggen Frans van Gils, voormalig directeur van de Horizon en nog steeds betrokken bij de archeologische dag en de heemkundekring Amalia van Solms en heemkundevoorzitter Herman Janssen.

Merkwaardige legende over de Noorman ‘Gelmel’

Op een speelse manier ontdekken de kinderen zo de geschiedenis van Zondereigen. Samen gingen ze op zoek naar het verleden. Zondereigen heeft een merkwaardige legende over de Noorman ‘Gelmel’, die zich hier op Ginhoven zou hebben gevestigd. Dit verhaal werd door pater Ladislas Segers in 1955 in versvorm neergeschreven in zijn ‘Gelmellied’. Het Vikinggenootschap maakte een vuurplaats en gaf uitleg over vuur maken met vuurslag en vuursteen. Daarna hielpen de kinderen de Vikingen bij het bereiden van het middagmaal. Leerlingen brachten oude voorwerpen mee die besproken werden. Ze keken een film over de Vikingen, schreven hun eigen naam in rune tekens en leerden het vlechten van touw. Dan wandelden ze langs de Jagersbeemden en de Ginhovense Velden richting Vossenberg. Onderweg was er een demonstratie met een metaaldetector, werd het historische landschap bij de Noordermark besproken en bekeken ze de vroegere locatie van Zondereigen. Bij de Vossenberg werd stilgestaan bij de Gelmellegende.

Elk dorp zijn eigen verleden

Dinsdag 13 mei was er opnieuw een archeologische dag, ditmaal voor de hoogste klassen van basisschool De Vlinder uit Baarle-Hertog. Hier was de invulling iets anders, omdat elk dorp zijn eigen verleden heeft. De kinderen gingen onder andere met de fiets naar de grafheuvel in Alphen kijken.