Het begin is gemaakt. Dinsdag 23 september werd gewerkt aan het bouwrijp maken van de grond aan de Loswal waar het nieuwe cultuurcentrum Baarle gaat verrijzen. Als u de grensstreep op de foto doortrekt kunt u zich een voorstelling maken van de voordeur van het nieuwe gebouw en aan beide zijden daarvan de twee punten van het dak. De Enclaveraad gaf deze dinsdag unaniem haar goedkeuring aan een aantal wijzigingen, nadat zij door de architect Pascal Grosfeld uitgebreid waren geïnformeerd hierover!
Door Jeanny Wouters
Wethouder Hans van Tilborg (partij Baarle!) kreeg van burgemeester Loots het woord om de gewijzigde standpunten toe te lichten. “De goed nieuwsshow” zo noemde de burgemeester van Hertog het.
Forse stappen gezet
De wethouder haalde nog even wat hoogtepunten aan: 1 juli 2024 startte de samenwerking met Bruheze Beheer voor de nieuwbouw van het cultuurcentrum Baarle. 10 februari 2025 werd de overeenkomst ondertekend. “Vervolgens zijn er forse stappen gezet,”aldus de wethouder. Ontwerp werd gepresenteerd, selectie van de aannemer, grondoverdracht, de bouwvergunningen zijn verleend door Baarle-Hertog en Baarle-Nassau. Op dit moment is men bezig met bouwrijp maken. Start bouw is gepland voor oktober 2025, in oktober 2026 is de oplevering gepland. “Er zit zeker schot in het geheel.”
Aantal beslispunten
Een aantal beslispunten moest deze avond worden voorgelegd aan de Enclaveraad, de vergadering van de beide gemeenteraden. Zoals het loslaten van de BTW recuperatie. Dit heeft nadelen in de zin van beperkingen voor de architect en een enorme administratieve last. Er is een nieuwe stichtingskosten berekening gemaakt en de aanbesteding is meegevallen. Er is een ophoging van de stelpost keuken, er komen extra zonnepanelen en er was een extra investering nodig voor elektriciteit. Enexis kon dit niet leveren waardoor men besloot uit te wijken naar Fluvius, de Belgische energiemaatschappij. Die mogelijkheden heeft men in Baarle!
De verhuur-overeenkomst zou oorspronkelijk met stichting Cultuurcentrum Baarle afgesloten worden, maar komt nu rechtstreeks op naam van beide gemeenten. Zij financieren het cultuurcentrum dus dragen sowieso deze kosten.
De bijdrage van Stichting Elisa Johanna, groot 350.000 euro, wordt rechtstreeks besteed aan de inrichting van de grote zaal.
En dan was er nog extra aanvullend budget nodig voor een liaison functionaris, die de verbinding tussen gemeenten en andere partijen bewaakt, plus moet geld uitgetrokken worden voor de uitwerking van een professioneel deskundig opgezet exploitatiemodel voor de toekomst.
Iedereen akkoord
Vragen kwamen er uiteraard, maar de positieve vibe waarmee iedereen al binnenkwam deze vergadering nadat zij een uur tevoren de toelichting over dit onderwerp hadden gehad, bleef aanwezig. Huub Jansen (Baarle!) vroeg naar eventuele bezwaren op de vergunningverlening. Die waren niet binnengekomen; de termijn loopt nog. Ad Severijns (VPB) sprak zijn vertrouwen uit en zag grote voordelen in de aanvullende plannen. Mark Bruurs (CDK) zei: “ga zo verder”, waarna hij toch aangaf iets terughoudender te zijn ten opzichte van “experten die weer aangezocht worden, is dit echt nodig?” Voor CDK liggen de prioriteiten anders, maar ze stemmen wel voor. N-VA’er Jeroen Raeijmaekers gaf complimenten aan Joep de Jong (Bruheze Beheer) voor de voortvarende aanpak en vroeg om een toelichting inzake het exploitatiemodel voor beide raden. Cees de Jong (CDA) had vragen over de constructie met Elisa Johanna over de losse inrichting van de grote zaal die rechtstreeks wordt overgedragen aan stichting cultuurcentrum. François van der Velden vroeg zich ook af, als de stichting geen huurder is, is zij dan wel eigenaar van de inventaris. Een en ander is nog niet geheel uitgewerkt aldus de wethouder, en ook de andere vragen werden door hem beantwoord. Sommige punten die moesten worden goedgekeurd waren al in uitvoering, zoals de liaison medewerker; die startte al met zijn werkzaamheden vanwege tijdelijke uitval van de directeur van het cultuurcentrum. “Deze vergadering is maar eens per jaar, daar konden ze niet op wachten” merkte François van der Velden snedig op. Uiteindelijk werd over de genoemde beslispunten gestemd en was iedereen akkoord: unaniem aangenomen dus!