Door: Claudi Olieslagers
Op woensdag 17 juni vergaderde de Enclaveraad in het Cultuurcentrum Baarle. Op de agenda stond onder meer de toekomstige uitbating van het horecagedeelte in het nieuwe cultuurcentrum aan De Loswal. Dit onderwerp stond ook al op de agenda van 19 mei, maar die vergadering moest worden geschorst nadat raadslid Leo van Tilburg onwel was geworden.
Burgemeester De Hoon-Veelenturf hief de schorsing van de vergadering van 19 mei op. Zij wenste zowel Leo van Tilburg als wethouder Adams, die beiden afwezig waren, van harte beterschap. Vervolgens kreeg schepen Sofieke Verhoeven het woord om het voorgestelde exploitatiemodel toe te lichten.
Volgens Verhoeven is het traject zorgvuldig opgebouwd en moet het model toekomstbestendig zijn. Er wordt voorgesteld te gaan werken met een Raad van Toezicht en een directeur. De horeca wordt daarbij een belangrijke kostendrager. Alle gebruikers van het cultuurcentrum zullen gebruikmaken van dezelfde horecavoorziening en beschikken dus niet meer over een eigen bar. Daarom moet er ook voldoende draagvlak worden gecreƫerd bij de verenigingen.
Na de toelichting diende het CDK, bij monde van mevrouw Brosens, een amendement in. Het CDK wilde een concrete termijn vastleggen voor de evaluatie van het exploitatiemodel nadat het cultuurcentrum in gebruik is genomen.
De overige fracties vonden de voorgestelde termijn echter te kort. Mevrouw Geerts van Fractie Ulicoten vroeg of er ook tussentijdse evaluaties zouden plaatsvinden. Namens het CDA gaf de heer Van Tilburg aan een voorkeur te hebben voor commerciƫle horeca. Mevrouw Van Beek van de VPB noemde het voorstel "een hele boterham". Zij benadrukte dat het levenswerk van veel verenigingen wordt meegenomen in de plannen en dat het alleen een succes kan worden wanneer iedereen meedoet. Ook gaf zij aan dat de communicatie tot nu toe vaak als eenrichtingsverkeer werd ervaren en sprak zij de hoop uit dat hierin verbetering komt.
Hans van Tilborg van Fractie Baarle merkte op dat er minimaal een jaar ervaring nodig is voordat een goede evaluatie kan plaatsvinden.
Uiteindelijk werd in het voorstel opgenomen dat een evaluatie pas in het vierde kwartaal van 2028 zal plaatsvinden. Schepen Verhoeven gaf daarnaast aan dat er bij grote evenementen ruimte blijft voor verenigingen om eigen inkomsten te genereren. Het amendement van het CDK werd uiteindelijk verworpen.
Jaarrekening Cultuurcentrum Baarle
Na afronding van dit agendapunt sloot burgemeester De Hoon-Veelenturf formeel de vergadering van 19 mei en opende zij de vergadering van 17 juni.
Vervolgens werd de jaarrekening 2025 van het Cultuurcentrum Baarle behandeld. Volgens schepen Verhoeven heeft het cultuurcentrum opnieuw laten zien van grote waarde te zijn voor het brede culturele aanbod in Baarle. Het resultaat over 2025 viel zelfs gunstiger uit dan begroot.
Er was dan ook voldoende basis om de jaarrekening goed te keuren. Het jaar 2026 wordt vooral gezien als een overgangsjaar naar 2027, wanneer het nieuwe cultuurcentrum aan De Loswal in gebruik wordt genomen. De Enclaveraad stemde unaniem in met de jaarrekening.
Jaarrekening Theek 5
Daarna kwam de jaarrekening 2025 van Bibliotheek Baarle-Hertog/Theek 5 aan bod. Volgens Verhoeven is Theek 5 een belangrijke speler binnen de gemeenschap. De bibliotheek sloot het boekjaar af met een beperkt negatief resultaat, dat kan worden opgevangen vanuit het bestemmingsfonds.
Na de nodige toelichting werd ook deze jaarrekening unaniem goedgekeurd.
IOK Afvalbeheer
Vanwege de afwezigheid van wethouder Adams werd ook het agendapunt over IOK Afvalbeheer door schepen Verhoeven behandeld. Na stemming werd wethouder Adams opnieuw voorgedragen als vertegenwoordiger binnen IOK Afvalbeheer, met Jannes Kusters als plaatsvervanger.
Rondvraag
Tijdens de rondvraag stelde mevrouw Verbunt drie vragen. Allereerst vroeg zij waarom bedrijven geen gebruik kunnen maken van het milieupark. Schepen Verhoeven antwoordde dat het milieupark uitsluitend bedoeld is voor particulieren.
Haar tweede en derde vraag hadden betrekking op vuurwerk, meer specifiek op de aanpak van illegaal vuurwerk en het vergroten van de bewustwording rond de gevaren ervan. Burgemeester De Hoon-Veelenturf antwoordde dat initiatieven zoals die in Roosendaal en Bergen op Zoom inmiddels onderdeel worden van een landelijke aanpak.
Burgemeester Loots kreeg vervolgens een vraag over vergunningen voor Loots Vuurwerk. Hij gaf aan daar inhoudelijk niet te veel op in te willen gaan, aangezien de zaak nog bij de Raad van State ligt. Wel vertelde hij dat vorige week in Brussel opnieuw aandacht is gevraagd voor dit dossier bij de minister van Economische Zaken.
Jeroen Raeijmaekers (N-VA) vroeg tot slot wat er met het huidige cultuurcentrum gaat gebeuren zodra het nieuwe gebouw in gebruik wordt genomen. Hij wilde voorkomen dat langdurige leegstand tot problemen zou leiden. Burgemeester Loots noemde dit een terechte zorg en gaf aan dat het inderdaad tijd wordt om het pand te verkopen.
Nieuwe naam bekendgemaakt
Aan het einde van de vergadering maakte schepen Verhoeven de naam van het nieuwe cultuurcentrum officieel bekend: De Loswal. Over deze naamgeving kon vorige week al uitgebreid worden gelezen in dit weekblad.
Daarna werd de Enclaveraad afgesloten, gevolgd door twee korte afzonderlijke gemeenteraadsvergaderingen van Baarle-Hertog en Baarle-Nassau. Alle besluiten van de Enclaveraad werden daarbij bekrachtigd en unaniem goedgekeurd.
